Student CMV en Actieacademie stagiaire, Linda Steenhoek, zoekt elke week een sociaal initiatief binnen Rotterdam op. Haar gedachten daarover houdt zij bij in een blog. Deze week haar ervaringen bij Computerwijk Rotterdam, verzorgt door Stichting Hoedje van Papier.

Als kind dat opgroeide in de jaren 90 hadden wij bij ons thuis een computer. Heel jong maakte ik mijn werkstukken op de computer en leerde mijn vader mij de fijne kneepjes van Word en later ook PowerPoint. Ik weet niet anders dan dat ik een computer heb.

Het kunnen omgaan met een computer en het internet is voor veel mensen een vanzelfsprekendheid geworden. Dat is het ook voor diverse instanties die hun klanten steeds meer verwijzen naar hun websites en online services. Ook onze overheid heeft talloze websites waarop men zelf hun zaken bij een overheidsinstantie kan regelen.

Zelf je (online) administratie regelen is een idee dat naadloos aansluit op het begrip van zelfredzaam zijn, een woord dat naast participeren, het sleutelwoord is van hoe de Nederlandse overheid haar burgers graag wilt zien. De computer is een middel naar het zelfredzaam zijn. Maar, wat doen zij die nog niet zo bekend zijn met al die moderne fratsen van tegenwoordig?

Bij Computerwijk Rotterdam, verzorgd door Stichting Hoedje van Papier, kan men computerlessen volgen. In lessen, verdeeld in 3 fases, leren deelnemers de computer kennen en begrijpen. Kenmerkend vind ik de lessen in de laatste fase, waarin internetbankieren, veilig online winkelen, een reis plannen en andere online diensten voorbij komen.

Zover is de groep van 6 deelnemers, wiens les ik aan het eind van de dag mag bijwonen, nog niet. Vandaag staat oefenen met het toevoegen van een bijlage aan een e-mail centraal. De deelnemers mailen een plaatje naar elkaar. Het is duidelijk dat nog niet iedereen hiermee behendig is, in een oefenmoment van 10 minuten lukt het slechts een enkele deelnemer de mail met bijlage succesvol te versturen.

‘’Het probleem met alles zelf digitaal regelen, is dat je ook zelf verantwoordelijk bent voor fouten.’’ vertelt docent Arthur. Hij beschrijft zijn ‘’leerlingen’’ als divers. Ze zijn van alle leeftijden en komaf. Computerwijk CMV-Stagaire Sharetti vertelt me dat het leeuwendeel van de cursisten deelnemen omdat er steeds meer van ze gevraagd wordt op technologisch gebied. Deelnemers hebben steeds vaker een e-mailadres en DigiD nodig om bijvoorbeeld een uitkering aan te vragen. Computerwijk helpt mensen weer zelfredzaam anno 2015 te zijn.

Na gezien te hebben bij Computerwijk hoe lastig het alledaags leven kan zijn zonder computerkennis durf ik dan ook te stellen dat digibeet zijn in 2015, bijna gelijk staat aan analfabeet zijn en zelfredzaamheid ernstig kan belemmeren.

Het belang van technologische vaardigheden zal alleen maar toenemen in deze razendsnel ontwikkelende wereld, sterker nog, er komt een dag dat ik de computer niet meer zo vlot zal kunnen gebruiken. Wellicht ben ik dan ook gebaat bij een cursus ‘’Computeren anno 2055’’?

Maar voor nu zitten er 6 mensen met mij in een computerlokaal van een middelbare school. Docent Hounia stelt aan hen de vraag of ‘’www’’ altijd noodzakelijk is in een URL. Een deelnemer antwoordt met: ‘’Ah, joh, ik krijg niet eens een WW.’’

Gelukkig gaat leren altijd prima gepaard met humor.