Het is geen geheim meer dat nieuwsberichten vaak een generaliserend beeld geven van gebeurtenissen. Ook de Rotterdamse wijk Crooswijk is onlangs negatief in het nieuws gekomen, het zou namelijk vallen onder de armste wijken van Nederland. Ondanks neergezet te worden als rampgebied, weten Rotterdammers wel beter. Bob Richters, eigenaar van het concept Hotspot Hutspot, wist eerder al dat er kansen lagen in dit soort wijken. Eén van de ondernemingen is dan ook hier gevestigd.

hh1 Op donderdag 22 september is de Actieacademie op bezoek gegaan bij Hotspot Hutspot in Crooswijk Rotterdam. Dit erkende stagebedrijf heeft een methode ontwikkeld waarbij meerdere doelgroepen profijt hebben. Het concept is dat kinderen uit de omgeving kunnen helpen met het bereiden van maaltijden voor de betalende klant. Om 15:30 opent Hotspot Hutspot en melden de kinderen zich voor het koken. De chef die de kinderen begeleidt wordt ondersteund door vrijwilligers, stagiairs of reïntegranten.

 

Dat de sociale onderneming impact heeft binnen de wijken is duidelijk. Niet alleen wordt kinderen op een informele manier geleerd sociaal bezig te zijn en doen zij vaardigheden op, maar is de bezettingsgraad van ruimte ook een aspect dat verbeterd wordt binnen de wijk.

Daarbuiten is het voor de medewerkers een kans door te groeien. Jongeren die geen aanzet hebben zich te ontwikkelen op school bijvoorbeeld, zijn hier welkom vaardigheden op te doen en zich te ontwikkelen. De mix van formeel- en informele beïnvloeding maakt Hotspot Hutspot toegankelijk.

Mogelijkheden voor het Sociale Werk
Eigenaar Bob Richters heeft in meerdere wijken zijn onderneming een plek gegeven. De benaderingswijze is kenmerkend voor het sociale werkveld wat ondernemerschap betreft. Door de jeugd te activeren zelfstandig en sociaal bezig te creëert Hotspot Hutspot een investering in de toekomst. Naast dat is gezonde voeding voor de klant een belangrijk aspect. Door gebruik te maken van ‘restvoedsel’ en een eigen groentetuin te onderhouden is er aanleg duurzaam te koken.

hh2

Hotspot Hutspot is een efficiënte manier van het bevorderen van sociale cohesie, ook op lange termijn. Het verbindende aspect en het laagdrempelige gevoel maakt dat kinderen en jongeren interesse hebben en houden. Om het simpel te stellen, ‘het werkt’. Rotterdam heeft betrekkelijk weinig mogelijkheden voor deze doelgroep als het gaat om koken en het actief meedraaien in de horeca. Kookclubs voor kinderen zijn vaak kleinschalig en voor een jongere is een baan in de bediening een opoffering van zowel school als vrije tijd. Hotspot Hutspot opent deuren, investeert in de jeugd en geeft een positieve draai aan de gentrificatie van de stad.